Kjetil Klakegg Bergheim www.minblogg.net

9jun/122

Budapest: 3.-7. juni 2012

Jeg har vært i Budapest før med samme reisefølge, nemlig i fjor høst, med Daniel. Derfor har jeg opplevd mye av det Budapest har å tilby tidligere. Uansett startet reisen med at vi bekymret oss for hvordan vekterstreiken ville påvirke reisen vår. Vi vurderte lenge å bestille taxi slik at vi kom oss til flyplassen før første flybuss, men det ble flybuss. Det endte ikke med noen problemer og da vi kom til Gardermoen var vi allerede sikkerhetsklarert så da slapp vi ny kontroll der.

Denne gangen landet vi på en annen terminal enn forrige gang, noe som førte til at vi måtte ta buss til toget, og ikke bare gå til toget slik vi gjorde forrige gang. Så da satt vi oss på en buss og håpte på det beste. Heldigvis fant vi stasjonen og kom oss til Budapest sentrum. Mens vi sto og ventet på toget skal det nevnes at en bil full med nynazister kjørte forbi stasjonen. Det samme gjorde et antall politibiler som oversteg antallet nynazister. En annen ting som bør nevnes er at stasjonen er så stygg at det er fascinerende. I motsetning til forrige gang var toget moderne og fint.

Da vi kom til Budapest sentrum skulle vi finne hotellet. Det var jeg som hadde bestilt denne gangen, men tanken om at jeg burde undersøke hvor det ligger, og ikke minst hva det heter hadde ikke streifet meg. Heldigvis hadde Daniel undersøkt og dette førte oss ut på en mye lengre gåtur enn nødvendig. Først gikk vi feil vei, deretter riktig vei, og da vi kom til hotellet etter altfor lang tid oppdaget vi at vi kunne se togstasjonen fra hotellet og at vi egentlig ikke hadde trengt å gå mer enn toppen 5 minutter. Vi brukte omtrent en halvtime.

Dagene i Budapest er ganske like: Vi sto opp, gikk ut av hotellet (av og til sammen og av og til hver for oss) og utforsket byen. Jeg hadde i hovedsak to mål dette gangen og det var å besøke synagogen og parlamentet. Det første oppnådde jeg, det andre ikke.

Ettersom vi hadde vært her før, så måtte jeg lete etter nye attraksjoner. Dette førte meg ut på lange spaserturer. Vi bodde oppe ved den gule broen. Forrige gang bodde vi to broer lengre nede, ved den hvite broen. Denne gangen fant jeg ut at etter den hvite broen er det en grønn, deretter en grå, så en rød bro. Det var en lang spasertur. Men jeg fikk sett en del av Budapest jeg ikke hadde sett før, selv om det ikke var så veldig mye spennende nedover der. Det eneste spennende var Grottekirken. Jeg fikk også tatt en tur i parken som ligger midt i elven oppe ved den gule broen vi bodde ved.

Vi besøkte også Menental Park. Denne parken blir anbefalt opp og ned i mente i alle guidebøker og på internettsider. Parken i seg selv, med alle gamle kommuniststatuer Ungarn har tatt vare på, var ikke særlig stor, så hvorfor de måtte plassere den 20 minutter unna sentrum skjønner jeg ikke. Det var var litt mer spennende der var en film som ble brukt i gamle kommunistdager, da man måtte rekruttere og lære opp nye agenter, slik at man kunne overvåke hele samfunnet. Dessverre fikk vi ikke sett hele før bussen gikk tilbake til sentrum, så om vedkommende de overvåket var skyldig eller ikke vites ikke.

Om kveldene endte vi opp på hotellbaren og tok noen pils før vi stakk til sengs. Daniel mente at dette var en nedtur, ettersom man ikke burde sitte i hotellbaren når man var ute å reiste. Til vårt forsvar oppdaget vi ikke dette før jeg skulle på do og dodøren førte rett inn i resepsjonen på hotellet vårt.

Et problem med hotellet vårt var at vi ikke hadde trådløst nett der. Så hvordan fikser man dette? Jo, man finner ut hvilke nettverk man har tilgjengelig på hotellrommet og drar til restauranten som eier dette nettverket, kjøper noe lite, ber om passord, spiser og drikker, betaler regningen og stikker opp på hotellrommet. Dessverre var det kun Daniel som fikk nettet til å fungere på hotellrommet. Vel anvendte penger for hans del, ikke fullt så godt anvendte penger for min del, for kaken jeg spiste var egentlig ikke god.

For min del var dette første stopp på en lengre reise som skal vare i 41 dager. Daniel derimot reiste tilbake til Norge etter Budapest. Jeg tok toget videre til Bucharesti. Dette var et gammelt tog og komforten var ikke noe å skryte av. Toget skranglet og hoppet seg avgårde gjennom landskapet. Jeg delte kupè med 4 andre ukjente personer. Det var ikke noe gale i det, men den kunne med fordel vært litt større. En annen irriterende ting var at vi passerte grensen mellom Ungarn og Romania etter sengetid og jeg måtte stå opp to ganger i løpet av en times tid for å vise passet mitt ettersom Romania ikke er med i Schengen-avtalen...

Kategoriset under: Europa, Reise Legg igjen en kommentar
Kommentarer (2) Trackbacks (0)
  1. Hva mener du med at du allerede var sikkerhetsklarert når du kom til Gardermoen?

2. Jeg hadde gått gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes, så da slapp jeg å gå gjennom den på Gardermoen siden bagasjen min ble sendt direkte til Budapest…