Kjetil Klakegg Bergheim www.minblogg.net

3jul/120

Serbia 13.-16. juni 2012

Fra Sofia gikk turen videre til Beograd med buss. På godt og vondt går det ingen tog mellom landene. Synd fordi tog i Øst-Europa stort sett er bedre enn buss, godt fordi forandringer fryder. Turen var estimert til å vare i åtte timer, men allerede etter litt over seks timer var jeg framme i Beograd. Denne tidlige ankomsten skyldes nok i all hovedsak at det ikke var kø på grensen. Ikke en eneste person som skulle inn eller ut av Serbia utenom oss på bussen og vi var ikke mer enn om lag 15 personer.

Hostellet jeg skulle bo på skulle ligge 200 meter unna busstasjonen og det viste seg å stemme. Problemet var bare at jeg ikke var sikker på om jeg hadde tatt buss til riktig by og det var få hint på stasjonen om hvor jeg var. Derfor kjøpte jeg meg et kart og da det viste seg å være over Beograd var jeg sikker i min sak: Jeg hadde kommet til riktig plass.

På hostellet fikk jeg en egen leilighet med fullt utstyrt kjøkken, stue og bad for bare 140 kroner. Dette var noe jeg hadde bestilt på impuls siden jeg ankom Beograd to dager tidligere enn planlagt. Natten etter måtte jeg sove på et rom med 7 andre personer og siste natten på et annet hostell med like mange på rommet. Det var det sistnevnte hostellet jeg egentlig skulle sove på hele tiden, men siden jeg kom to dager for tidlig måtte jeg finne en annen plass i mellomtiden. Jeg forlot også landet to dager før jeg etter planen skulle og de på hostellet var så snille at jeg slapp å betale for alle nettene jeg hadde bestilt. Herlig!

Beograd er egentlig en veldig liten by med tanke på areal. Det er mulig å gå til alt mulig på kort tid. Derfor ble det minimalt med taxier. De to eneste gangene jeg tok taxi var til det siste hostellet siden jeg ikke ante hvor det var og da jeg skulle til togstasjonen siste dagen, ettersom det var så forferdelig tidlig. Begge gangene ble jeg nok svindlet, men, men. En annen ting som bør nevnes i denne sammenheng er taxisjåførenes generelle oppførsel. Da jeg ankom Beograd sto sjåførene på rekke og rad og spurte om jeg skulle ha taxi. At den 10. personen ikke skjønte at jeg fremdeles ikke trengte en taxi var egentlig bare tragisk. Det som var enda mer tragisk var det faktum at ene sjåføren sikkert spurte meg ti ganger og ble sur da jeg sa nei. Og han ble det hver eneste gang.

Første dagen i Beograd gikk jeg mest langs vannet og prøvde å finne meg en plass å spise. Det var nesten kveld før jeg kom meg ut av hostellet. Jeg fant etterhvert en pizza-restaurant. Der prøvde jeg å få meg mat, men det var enklere sagt enn gjort. Det virket egentlig ikke som om de ville selge meg mat, men jeg var sulten og desperat så de slapp ikke unna. Etterhvert fikk jeg meg en pizza og jeg var glad og fornøyd og gikk mett tilbake til hostellet.

Andre dagen i Beograd utforsket jeg alle severdighetene jeg kom over. Gamle festninger, museer, rare bygninger også videre. Jeg var innom nasjonalmuseet som kun hadde en eneste utstilling, nemlig om hvordan det var i Serbia rundt år 0. Er dette fordi de ikke har noen stolt historie å vise fram etter at de fikk kontakt med andre sivilisasjoner? Det må nesten være lov å spørre...

Å finne veien tilbake til hostellet var ikke lett. Jeg gikk meg helt vill og det var få som var nevneverdig behjelpelige. Etterhvert satt jeg meg ned på en utekafe og tok en øl og da jeg var ferdig spurte jeg servitøren om veien. Han kunne heldigvis forklare meg det slik at jeg skjønte det. Han var den andre som prøvde seg av om lag ti spurte. Den første var en hyggelig sikkerhetsvakt utenfor en eller annen bygning, men han prøvde bare å vise meg hvilken buss jeg skulle ta, og det ville ikke jeg.

Tredje dagen i Serbia dro jeg til Smederevo. Der møtte jeg han jeg egentlig skulle sove hos, men ettersom det viste seg at han hadde en hund ble dette veldig uaktuelt for min del. Men vi hadde en hyggelig dag sammen og han viste meg det som var å se i byen før jeg dro tilbake til Beograd på kvelden. Deretter ble det tog videre til Sarajevo hvor jeg har planer om å være en del dager.

Kategoriset under: Europa, Reise Legg igjen en kommentar
Kommentarer (0) Trackbacks (0)